Friday 9 October 2015

Wahai Sang Suami

Ada terbaca article yang dah menjadi viral......ceritanya kalau dipendekkan...hubby+wifey dua2 keje....dua2 bz....dua2 keje bagus but rezeki seakan2 tak pernah cukup....Suddently si wifey decided utk resigned and miracle happened....Rezeki Allah...walaupun sang suami saja yang bekerja tapi alhamdulillah kehidupan mereka bertambah bahagia dan rezeki cukup untuk mereka sekeluarga...

Aku bukan nak cerita part2 yang korang pown dah boleh fikir...tapi dalam sedar dan tak sedar....untuk para sang suami....ada tak berfikir kenapa? Kenapa cukup apabila sorang je yang bekerja tapi bila dua2 bekerja seolah2 macam x cukup????

Ni pada pendapat aku.....sebab para suami lalai tanggungjawab apabila dia punya wifey bekerja...."eh awak kan bekerja tolonglah bayar sikit"..."eh awak kan bekerja takkan nak beli baju dalam pun minta kat saya?"..."eh awak kan bekerja teringin makan kfc belilah sendiri"....Nampak tak di situ?????

Kadang2 bila wife ada pendapatan sendiri mereka alpa tanggungjawab yang sepatutnya digalas oleh diorang...Diorang actually dah tau..walaupun wife bekerja nafkah...makan, pakai, keperluan adalah tanggugjawab sang suami....isteri hanya mengurangkan beban..kalau dia Redha Masyaaalh betapa berlipat gandanya pahala isteri....

Bila wife dah tak bekerja...semua sang suami yang kena tanggung..maka tanggungjawab sang suami tak lupa...maka REZEKI itu BERKAT.......that's why rasa macam cukup rezeki....

Sedarlah sang suami tanggungjawab masing2...pada Ibu, keluarga, Isteri and Anak2...jangan lalai pada semua...... "Eh tak apa..aku bagi duit ni pada keluarga aku..cukup bulan kalau tak ada duit...bini aku ada..takkan dia nak biar anak aku mati kelaparan"...Ish2 Nauzubillah.......Jangan sesekali makan duit isteri kecuali isteri itu REDHA.....kadang2 memang sang isteri nak mengejar pahala...so redhakan je...tapi dah tiap2 bulan kena tanggung......mulalah bisikan syaitan datang....

So conclusion...Sedarlah sang suami tanggungjawab masing2..Anda adalah ketua keluarga..anda yang mengemudi kapal...Tanggungjawab anda sangat berat.....

Semoga semuanya diberkati di pagi Jumaat ini..Sekian, tazkirah untuk hari ini....


No comments:

Post a Comment